Вокален урок 6. И пак дишане, дишане…

Дишане=пеене

Fotor0624191734

Както казах и преди, умението да дишаме правилно е от изключително значение.
Когато започваме да прилагаме упражненията тялото ни се чувства доста объркано. Усещаме страшна липса на въздух на места или пък сме си взели прекалено много. В един миг не знаеш за какво да мислиш –за упражнението ли, за въздуха, за стойката … за какво?
Трябва да се мисли за всичко.
Постоянно сме изправени пред препятствие. Но за да подготвиш една песен професионално и отговорно, всеки дъх трябва да е преценен и на място. Точно за това са безкрайните репетиции. Не защото не сме запомнили мелодията или текста, а просто защото всички малки подробности, които публиката не вижда трябва да се наместят всяко по местата си.
Колкото по-трудна е една песен, толкова повече работа с въздуха има.

1378148_545441715504443_2073803808_nВ писане на дипломната ми работа четох толкова много за дишането, дори стигнах до медицинска литература. Реших да ви споделя няколко интересни неща и да обогатя знанията ви по този въпрос.
За ваше успокоение мога да кажа, че всичките ми проучвания и знания, които съм придобила в писане на дипломната ми работа са проверени от преподаватели, които са много по-компетентни от мен и съм спокойна, че предоставяйки ви тази информация няма да бъдете подведени. Това не означава, че всичко, което пиша е правилно по подразбиране. Означава, че е проверено няколко пъти.

Да започнем с един интересен факт. Диафрагменото дишане не е нещо ново за човека. Всички бебета дишат по този начин. С течение на времето това умение „закърнява” или с две думи започваме да дишаме мързеливата.
Използваме не повече от 40 % от капацитета на белите дробове, а в долната част застоява доста неизползван, стар въздух. Трябва сами да се досетите, че това не е полезно за здравето и ако добавите и малко пушек от цигарите… Тук на помощ идват упражненията по йога, които се различават от тези на певците по доста критерии. И най вече целите им са различни. Упражненията и в двата случаи са полезни и препоръчвам да се поровите из книгите по медитация.

Сега, знам, че си мислите дали цигарите вредят по някакъв начин на пеенето? Не, не вредят толкова на пеенето, но вредят на дихателните органи и следователно не са супер „полезни” за певците. Аз не съм пушач и не мога да кажа със сигурност, но така съм чела. Риана пуши, преди да излезе на сцената, за да добие гласа ѝ тази дрезгавост…
Определено цигарите вредят на дишането. А дишане = пеене. ХА! (nobabyno)

Sam Cooke Recording at RCA Studios

 

Дънов смята, че колкото по-бавно, дълбоко и рядко дишаме, толкова по-добре за певческия глас, а и за здравето. Знаете, че той е имал особено отношение към музиката. Последни изследвания показват, че всъщност стареем от кислорода. От бръчките няма спасение. Но ако се научим да дишаме така, както по време на дълбок сън е тройно предимство –хем изглеждаш по млад, хем по здрав, хем по-лесно пееш!

Малко хора знаят каква тежка физическа работа е за певеца дишането с диафрагма. Толкова много въздух циркулира нагоре надолу в тялото ти, че има голяма възможност от припадък по време на такова упражнение. Ако ти се завие свят значи си на прав път, но недей да продължаваш, а спри и си почини.

images (1)
Точно по тази причина често казвам, че за мен оперните певци са машини в това отношение. Ако се чудите защо повечето от тях имат коремче ( дори и да са много слаби), причината е в натиска, който оказва въздуха върху органите! Той е толкова голям, че понякога органите леко изместват своята позиция надолу и се получава това малко коремче.
Дишането при тях може да се сравни с натоварването по време на подготовка на атлет за олимпийските игри. Респект.

 Не само гърлото, а цялото тяло пее. То е резонатор. Трябва да дишаш така, че да имаш достатъчно въздух и след това да можеш да разпределиш този въздух правилно. Напрежението е във всички мускули в долната част на тялото. Горната част трябва да е спокойна, дори леко отпусната, но широка ( гръдния кош), за да поеме достатъчно количество въздух.

Забелязвате, че говоря за оперни певци и в същото време уроците ни са посветени на поп и джаз стила. Не се тревожете. За мен те се припокриват в доста отношения. Техниката, която имат оперните певци е страшно важна и полезна за всички нас, които сме извън този стил. Знаем, колко е отговорно да се говори за постановка* тук и все пак можем леко да навлезем в тази тема, без да съсипваме нечий глас. Правете упражненията, които коментираме в блога съвестно. Освен да ги правите редовно, когато някъде пише нещо подчертано и с удивителна „Почивай си! С мярка! Не прекалявай!”, то обръщайте му внимание. Наистина е важно да не се прекалява.

images (2)Всъщност ето тук е главната роля на педагога. Да „постави” гласа ви. Това е тежка, важна и отговорна задача, тъй като ако той не е адекватен или достатъчно добре подготвен може тотално да разсипе гласа ви.
Аз също имам ученици. Някои, от които никога не са пели преди. Внимателна съм с всеки от тях и гледам да вървя по начина, по който аз съм усетила, че има резултати без много да се бъркам. Този начин е базиран на нещата, които са ми показали моите преподаватели плюс още много упражнения. Целта ми е в един момент ученикът сам да започне да усеща кое е добро и кое не за неговата физиология и за неговия глас.

 

Защо смятам, че оперната постановка се припокрива с т.н естрадна. Смятам, че са много по-близки, отколкото естрадната с народната например. Да в модерния в момента поп стил има доста гърло, но то се използва за внушение и ефект, а не като постоянен начин на звукоизвличане. Не може да се говори за нещата така сякаш всичко е измислено вече. Всъщност не е. За това не разчитайте на вокален педагог, който не си сверява часовника с времето и кара по старите методи. Да основите са едни и същи, но при всеки ученик развитието е различно.

https://www.youtube.com/watch?v=5VdZDP34fMk

Постановките в модерния стил и джаза се преплитат и постоянно изникват нови наименования. Вашата постановка трябва да бъде вашата зона на комфорт. Ако се чувствате добре докато пеете и звучите добре значи това е вашата постановка. Не може някой да ви каже да направите това или онова, ако то не ви помага, а ви кара да се чувствате странно и некомфортно. Разбира се инструкциите в началото са неизменна част от процеса, но в един миг вие сами трябва да усетите как да направите нещо, без то да нарани гласа ви.

Всъщност нека да бъдем точни. Някои народни певци са открили друг тип дишане за професионалното пеене, а именнo гръдно-диафрагмално. Казвам открили, защото в традиционния смисъл то е новаторско. Аз не разбирам от народно пеене и не искам да задълбавам на тази тема. Блогът ни не е за него.

Самата аз смятам, че преди всичко имам смесена към оперна постановка, тъй като използвам доста фалцетно звукообразуване и пренасочване на звука към главовия резонатор. Знам, че звучи сложно, но всичко, за което говоря е УСЕЩАНЕ. С течение на времето вие ще започнете да усещате как тялото ви реагира по време на пеене и всички тези сложни думички ще разберете в миг на просветление „Ахаа! Значи това било главов резонатор”.

*постановка -Обработване, школуване на глас на изпълнител

снимки: Internet

Успех!
Еле

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s