Вокален урок 4. Подготовка на тялото за пеене

ВНИМАНИЕ! УПРАЖНЕНИЯТА СА ПОДХОДЯЩИ ЗА ПРОФЕСИОНАЛНИ ИЛИ НАПРЕДНАЛИ ПЕВЦИ. ТЕ НЕ МОГАТ ДА ЗАМЕСТЯТ РАБОТАТА С ПИАНО И ВОКАЛИ.images

Когато започваме упражненията си по пеене, голяма част от работата може да свършим преди дори да сме произвели тон.
Цялостното ни физическо състояние е от голямо значение за пеенето. Често повтарям, когато имам урок :
„Отпусни се, дишай, съсредоточи се”.
Всеки мускул от тялото участва в този процес. Някои от тях повече, други по-малко. За това трябва да познаваме добре тялото си. Така можем да контролираме всяка нота, всеки дъх и всеки процес. Важно е да бъдем наблюдателни. Да улавяме какво се случва с нас докато правим дадено упражнение, какво е усещането докато го правим?

Лице
Започваме горната част на тялото. Мускулите на врата и челюстта трябва да бъдат освободени и спокойни. Напрежението там е излишно. Лицето трябва да бъде спокойно. Нито прекалено усмихнати, нито намръщени. Сякаш ще медитираме. Спокойствие, спокойствие.
Омммм ….Yoga_facial_narrow-300x0
При различните случаи понякога се налага да се усмихнем по-широко, или да отворим устните повече, за да изпеем даден тон с определен ефект. Това също е въпрос на наблюдение върху самият теб. Докато не пробваш различни неща няма как да разбереш какво работи.

Примерно упражнение:

Леко раздвижване на врата и раменете е начина, по който да освободите напрежението. Гимнастиката е страхотен начин да се разпееш. Просто раздвижваш и освобождаваш мускулите и след това си готов за пеене. Винаги включвайте и бавно, спокойно дишане с диафрагмата, докато правите загрявка. Това важи, дори да не сте певец или актьор.
Понякога съм карала ученика да се наведе към земята и да пее на пода с отпуснати надолу ръце, тъй като е така схванат и стегнат, че няма как да излезе какъвто и да е тон от него. Често срещана грешка е по време на разпяване да започнеш да вдигаш брадичка нагоре. Това е неестествена поза за ларинкса.

ПРОЗЯВКА!images (1)

Не, не че ни е скучно! Това е ключова дума за певеца. Усещането за прозявка е най-хубавият пример как трябва да се чувства човек по време на пеене, особено във високия регистър. Самото действие дава свобода на цялото лице и дори чувстваш прекрасно освобождаване вътре в черепната кутия.

Пак се връщаме на усещанията. Какво е чувството, когато се прозяваш? Какво се случва в тялото ти, когато се прозяваш?
Получаваш свеж въздух, който охлажда кръвта и чрез нея мозъка. Счита се, че след продължителна умствена работа прозявката снабдява тялото с кислород и ободрява. Прозявката спада към така наречените безусловни рефлекси. Просто го можем.

Главата се пълни с въздух, който усещате в края на небцето, в очите и челото. Сякаш въздухът ще изскочи от главата ви.
Там, където е езика и усещането в небцето, когато въздухът се вдигат към мозъка (образно казано) това е закръглената, свободна позиция, към която се стремим. Висок тон можете да изпеете прекрасно ако спазвате простото правило на прозявката. Надявам се разбрахте какво имам предвид.
Във всеки случай прозявката спомага при нервно и стресово напрежение (преди концерт например).

Любопитно:
В някои учения смятат, че прозявката е вид енергообмен, в който приемаш енергия. Всяка прозявка се съпровожда със звук уникален за всеки индивид. Според Дънов прозявката изразява енергиен недостиг и чрез вдишването си набавяме прана (енергия).

Лицеви органиcat_with_fat_cheeks

Правенето на различни гримаси: плезене, раздвижване на челюстта напред и навътре, подуване на бузите, lip rolling

( супер полезно за всякаква професия на сцена и пред публика!!! http://www.youtube.com/watch?v=FhMH522kqAg Селин е мaйсторка. Вижте 8.20 минута.) Съскане (ссссссссссс, хсссссссс). Всичко това, в името на музиката 😉 Докато се подготвяте за пеене може би не трябва да има много хора около вас.
В случая звукът „с” или „хс” се ползват, за да упражнявате контрола на въздуха. Съгласните „т” и „р” например можете да ползвате, за да раздвижите устните и езика. Което пък е страхотно упражнение за по-ясен говори и хубава дикция.

ТОРС

download

Когато казвам да се отпуснете и да сте спокойни, това се отнася само за горната част на тялото (главата, лицето, раменете). Слънчев сплит, таз – там се случва напрежението. В тази средна част на тялото се намира диафрагмата. Така, че ако там сте отпуснати като след обилен обяд, какво ли пеене се получава..? Може би трябва да ми покажете.
По време на пеене напрежението е свалено долу в корема и при диафрагмата. И това не е грешка. Въздухът в господаря. Вие сте господаря. Там винаги трябва да има напрежение. Там е вашата опора.

За да придобиете усещането можете да направите следните упражнения:

1.хълцане – така придобивате реална представа, къде в крайна сметка се намира диафрагмата. Тя е мускул и той се съкращава, когато хълцаме.
2.леко кашляне – усещането в долната част на тялото по време на кашлица е усещането, което трябва да имате там по време на пеене.

Докато пеем един ураган от въздух преминава през тялото, след това излиза и после пак се връща обратно. Дребни и лесни упражнения за контрол на въздуха са : задържане на въздуха колкото можем, задържане на тон колкото можем да издържим.
Можете да пробвате да „помиришете цвете” или да „духате срещу свещ, без да я изгасите”. Контрол. Но за въздуха повече друг път.

Има още много неща, за които се сещам, но ви давам възможност да пробвате тези вкъщи. Със сигурност тази тема ще има продължение.
Have fun!

Еле

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s